Засоби наочного моделювання в роботі з дошкільниками.
В Базовому компоненті дошкільної освіти чітко прописані завдання мовленнєвої компетенції. Це – розуміння дітьми зв’язного мовлення, озвученого тексту, вміння відповідати на запитання та звертання, підтримувати і розпочинати розмову, вести діалог, складати різні види описів. Наочне моделювання вже давно зайняло своє постійне місце у роботі вихователів, вирішуючи саме ці, та й інші завдання як метод навчання та розвитку дітей дошкільного віку Більше того, користуватися цим методом доцільно вже з 1 молодшої групи, адже вже трьохрічні малята здатні заміняти на символи героїв казочки чи невеличкої розповіді. Діти, завдяки цьому методу, легко вчаться висловлювати свої думки, зв’язно і послідовно переказувати невеликі казки та оповідання, удосконалюють монологічну і діалогічну мови, вчаться вільно розмовляти, підтримувати розмову як із дорослими, так і між собою, описувати, предмети, картини, явища. А найголовніше, у дітей з’являється бажання говорити не соромлячись, адже опанування зв’язною мовою – це надважливий етап у розвитку дитини. Прикро це відзначати, але сьогодні ми маємо певні проблеми у цьому питанні: діти починають говорити пізніше, у них не так активно розвиваються мовленнєві навички, діти часто гіперактивні, тому швидше втомлюються, у них зникає цікавість до запропонованого вихователем матеріалу, вони частіше мають вади мовлення, потребують консультацій та втручання логопеда Динаміка ж сьогоднішнього доволі складного життя та події, що відбуваються довкола дітей, дуже впливають на них, і примушують нас по новому дивитися на базові та такі необхідні комунікативні навички дітей. Дітям треба вчитися творчо мислити, швидше соціалізуватися та вміти адаптуватися до нових умов, Інколи від рівня спілкування залежить не тільки успішність навчання а й організація комфортного та стабільного життя. Так, як у дітей переважає наочно-образне мислення, воно повинне стати базовим стартом у пізнанні навколишнього світу та у розвитку її психічних процесів: мови, мовлення, мислення, логіки, пам’яті, уяви, уваги…
Саме використання наочного моделювання підживлює, стимулює інтерес і цікавість, такі необхідні для активізації розумової діяльності дошкільників. Мислення і думку дитини вихователі можуть успішно активізувати та розвинути за допомогою схем, моделей, мнемо таблиць, що в наочній і доступній формі відтворюють приховані особливості і взаємозв’язки того чи іншого об’єкта, явища, чи взаємодії їх. У мнемотаблицях та схемах можна легко зашифрувати алгоритми описів, описових розповідей, порівняльні характеристики предметів та інше. Графічні плани допомагають дітям легко скласти розповідь за сюжетною картинкою. При цьому вони вчаться будувати прості речення та збагачують активний словник. Опираючись на логічний ряд символів, їм набагато простіше навчатись будувати і складніші, розширені речення.Окрім назви предмета, вони за схемою швиденько пригадають і назвуть колір, величину, з чого з роблений предмет, як ним користуватися та й інші параметри, які задасть вихователь, при гадають свій власний досвід спілкування чи маніпуляцій з предметом. Та все ж найголовнішою у цій справі була і залишається гра В основному це дидактичні та сюжетно-ролеві ігри. Не варто забувати у цьому контексті і елементи гри-драматизації, які надзвичайно сприяють розвитку діалогічної мови. Саме під час ігор діти роблять припущення, висловлюють свої думки у них формується стійке бажання пізнавати нове, міркувати та висловлювати свої думки, відтворювати тексти та вірші, адже символічна аналогія активізує та значно покращує дитячу пам’ять, що легко відгукується на яскраві, вражаючі уяву та фантазію, образи.Тоді як уміння використовувати монологічну мову розвивається краще під час дидактичних ігор, що спонукають дитину до аналізу та уміння робити самостійні висновки та вибір, спираючись на власний досвід та знання,у сюжетно-ролевій грі діти невимушено вчаться спілкуватися, вести діалоги, починати та активно підтримувати розмову, тобто спілкуватися «як дорослі».Отож, якщо ми хочемо, щоб наші діти заговорили, почувались впевнено, були активними, не боялись помилятись, хотіли вдосконалюватись, запасаймося яскравими таблицями, символами, картами, мнемо таблицями та усім, що згодиться для роботи з дітьми під час використання методу моделювання. Багато цікавого матеріалу можна придбати в готовому вигляді на педагогічний сайтах. Він дієвий, яскравий, кольоровий і сподобається вашим дітям.Але вихователі – це зазвичай творчі та умілі люди, тому зайчиком із казки у нас може бути і овал, і шматочок білої чи сірої м’якої тканини, і біла цеглинка конструктора лего, і паличка Кюїнезера, і навіть цифра чи буква у старшій групі. Та й схематичну мнемо таблицю, силует, контур, піктограму чи кольорову пляму намалює чи створить кожен вихователь. Це усе значно полегшить дитині відтворити почуте та побачене, нівелює природний дитячий страх перед складанням розповіді чи діалогом. Тож будемо сподіватися, що наші діти швидко та вчасно навчаться говорити і їхня мова буде багатою, наповненою та красивою.