Використання паличок Кюїзенера в роботі з дітьми дошкільного віку.
Надзвичайно цікавий та багатофункціональний дидактичний матеріал для розвитку математичних здібностей у дітей створив Джордж Кюїзенер, учитель початкових класів із Бельгії приблизно століття тому, але цей матеріал широко популярний досі і використовується в освітньому процесі у багатьох країнах світу. На щастя, нині і ми, українські педагоги, можемо широко використовувати його в освітньому процесі, працюючи з дошкільниками. Чи варто це робити? Звичайно, варто! «Кольорові числа», а саме так назвав Кюїзенер свій набір призм у яких зашифровано усі базові знання з арифметики, показали і показують стабільно високий результат засвоєння дітьми фундаментальних математичних знань. Вони дітям зрозумілі, вихованці сприймають заняття, як гру, що забезпечує увагу, інтерес та бажання дітей продовжувати заняття. Це привабливий, яскравий та дієвий матеріал допомагає малюкам за допомогою наочно-образного мислення та уяви освоїти та закріпити базові математичні поняття про числа, цифри, форму, розмір, параметри предметів, послідовність чисел натурального ряду, лічбу парами, трійками, прямий і зворотний рахунки, додавання та віднімання, вимірювання, просторові уявлення. А саме це є надійним підґрунтям для засвоєння інших, складніших математичних знань і понять. Краще, коли робота із кольоровими паличками Кюїзнера починається до трьох років. Маніпуляція з матеріалом, яку діти сприяють як мозаїку чи яскраву гру-конструктор, розвиває у дітей дрібну моторику пальців, що в свою чергу допомагає розвиватись інтелекту та мовленню і позитивно впливає на весь організм. У дітей розвивається асоціативне мислення, уява, пам’ять, здатність до творчості. Чим раніше у дітей почне розвиватись просторове зорове сприйняття, зорово-моторна координація, навички зорового обстеження та аналітико-синтетична діяльність, там швидше та стабільніше будуть засвоюватись і більш складні знання. Маленькі діти залюбки маніпулюють яскравими предметами, обстежують їх,у їх свідомість легко закладаються сенсорні еталони: короткий-довгий, менший-більший, однакові-різні, низький-короткий, вузький-широкий… До того ж, маніпуляція із кольоровими числами привчає дітей до порядку, адже математика – наука точна і тому порядок тут–істина прописна і незаперечна. Якщо ж діти знайомляться з паличками Кюїзенера пізніше, після трьох років, вихователі відразу не повинні навантажувати дітей складними завданнями, а почати із найпростішого: знайомства, маніпуляцій, довільної гри і, працюючи за Програмою, затвердженою Базовим компонентом дошкільної освіти, послідовно, безперервно і систематично давати завдання дітям, використовуючи палички якнайчастіше і не тільки на заняттях з математики а й інших сферах діяльності та навчання дошкільників. Тож, коли ми познайомили з паличка Кюїзенера дітей середньої чи й старшої групи, ми не будемо поспішати і вчити дітей складу числа, розв’язуванню задач, а навчимо дітей працювати з ними заклавши певну базу знань. Спочатку ми маємо показати, що уміють ці кольорові призми, і тільки після цього, спираючись на досвід та знання дітей, можна приступати до більш складніших завдань другого етапу. На другому етапі діти вчаться працювати з паличками за схемою, тобто за вказівкою, що супроводжується показом. Коли на першому етапі ми заохочували діток від імені палички: «Візьми мене в руки, погладь, постав, постукай…», то тут вже діти отримують інструкцію від дорослого, яка часто супроводжується показом. Вихователь має спонукати дітей навчитися за схемою скласти драбинку, побудувати парканчик, пірамідку, доріжку, вузьку чи широку, і увесь той список завдань що можна знайти у рекомендаціях. Тільки тоді, коли діти навчаться працювати за схемою, вони будуть здатні створювати свої власні конструкції. Спираючись на досвід та уміння, на свою м’язову та зорову пам’ять, у дітей сформується поняття про числову послідовність та про склад числа. Вони навчаться моделювати числа та вирішувати математичні задачі. Ці палички широко можна використовувати не тільки під час логіко-математичної діяльності, а й під час сенсорно пізнавальної, мовленнєвої, літературно-театральної, художньої, під час сюжетно-ролевих ігор та й рухової діяльності, Вони успішно навчають дітей експериментувати та досліджувати світ. Адже кожна паличка може бути у руках дитини і пелюсткою квітки, і тваринкою, і вагончиком, ідеревцем, і листочком, і грибочком, і овочем… Як примітив сам їх винахідник, «діти краще засвоюють матеріал, якщо він знаходиться у неї перед очима, як навчальний посібник, а ще краще, якщо з ним можна зробити деякі дії чи погратися.» Тому вихователі, які систематично і постійно працюють з паличками Кїзенера, можуть бути спокійними, їхні вихованці зростуть із творчим потенціалом,у них будуть розвинені не тільки математичні здібності, а й психічні процеси, вони будуть ініціативними, самостійними та успішними.